Wie ben je?
Mijn naam is Rosa van Walbeek, 26 jaar oud, opgegroeid in Hilvarenbeek en inmiddels woonachtig te
Scheveningen.

Waarom koos je voor de klarinet?
Mijn vader speelde basklarinet bij de harmonie in het dorp. Mijn moeder en ik gingen altijd kijken en
vooral de carnavalsconcerten vond ik fantastisch. Die waren een mix van kostuums, toneel, liedjes
etc. Ik wilde zelf dus ook graag bij de harmonie en het leukste leek me dat op saxofoon. Ik was acht
jaar en niet zo groot dus toen ik een saxofoon probeerde bleek dat ik niet tegelijkertijd mijn handen
op de knoppen en mijn mond op het mondstuk kon houden. Hiermee viel de saxofoon (helaas) af.
Omdat mijn vader nog een klarinet had liggen werd die maar uit de koffer gehaald, met de belofte
dat ik altijd nog over mocht stappen op saxofoon. Dit is nooit gebeurd.

Hoe kwam je bij de YMA terecht?
Mijn middelbare school had een speciale afdeling voor leerlingen die extra beeldende kunst, toneel,
muziek of dans wilde doen. De dans afdeling was verbonden aan de Fontys en ik geloof dat ik me
afvroeg of er ook zoiets voor muziek bestond. Dit bleek er te zijn de YMA en doordat ik op zoek was
naar extra uitdaging en benieuwd was wat ik allemaal zou leren van een nieuwe docent deed ik
auditie.

Wat vond je leuk aan de YMA?
De YMA was als en parallelle wereld naast de middelbare school met mensen die dezelfde focus
hadden en met dezelfde overgave beter wilde worden op hun instrument. Elke zaterdag leefde ik in
deze andere wereld en ik voelde me er thuis. Ik vond het een enorm motiverende omgeving, door de
docenten maar zeker ook de studenten (waar ik naar op keek). Het voelde ook als een hechte groep
en ik heb zoveel nieuwe dingen geleerd (door samen te spelen).

Wat ben je daarna gaan doen?
Tijdens de YMA ben ik van klarinet overgestapt naar contrabas en uiteindelijk viola da gamba. Dit ben
ik gaan studeren aan het Utrechts Conservatorium. Na een jaar op de oude muziek afdeling ben ik
Musician 3.0 gaan doen. Een toen nieuwe opleiding waarin eigen werk maken centraal staat. Er is
veel nadruk op improvisatie; om de grenzen van je muzikale taal te verleggen en samenwerkingen
met andere disciplines. De opleiding is niet genre gebonden en ik heb me er uiteindelijk
gespecialiseerd in het vertalen van muzikaliteit naar andere zintuigen door het gebruik van
beweging, video, kleur, geluid, etc.

Je bent nu een performer, in de breedste zin van het woord als ik het goed heb. In hoeverre speelt
muziek daarin nog een rol voor je?
Ik kom er steeds meer achter dat wanneer ik een werk maak met een andere discipline, zoals een
videowerk, een bewegingsstuk of een tekst, dat dat uit een muzikale bron komt. En dat het
muzikaliteit is die ik uitdruk maar dan in andere zintuigen. Er zijn samenklanken, melodieën, ritme’s,
structuren. Muzikaliteit zit voor mij overal in.

Wat neem je in je huidige leven nog mee van de YMA?
Een van mijn dierbaarste vriendschappen is op de YMA ontstaan, met Sophie Wiegersma. Daarnaast
het groots durven dromen en ergens helemaal voor gaan.

Wat zou je de huidige leerlingen van de YMA mee willen geven?
Alles wat je doet en hoe je je voelt draagt bij aan hoe je je (muzikaal) kan uitdrukken. En muzikaliteit
zit niet alleen maar in noten spelen, luister maar eens dag aandachtig naar alles wat er in je
omgeving klinkt. Ik zou jullie willen meegeven om speels met het leven en je instrument om te gaan.
Oefen met creativiteit uitten op welke manier dan ook; schilder/dans/zing/wandel/sport/klets/…
omdat ik denk dat dit bijdraagt aan de manier waarop en het plezier waarmee je muziek maakt.

Voor verdere informatie over Rosa:
Van 1-5 juli is haar afstudeerwerk van de Master Artistic Research aan de KABK te zien in Den
Haag. https://www.kabk.nl/agenda/eindexamenexpositie-2022