Selecteer een pagina

Hey allemaal, mijn naam is Lidwien Kuijper. Ik ben net 17 jaar geworden en zit op het Jan van Brabant college in Helmond. Dit is mijn tweede jaar bij de YMA. Speciaal voor deze nieuwsbrief zal ik wat meer over mijzelf vertellen!! 🙂 Toen ik vijf jaar oud was ben ik naar een open dag van de muziekschool in Helmond gegaan. Daar heb ik, samen met mijn oudere zus, verschillende instrumenten uitgeprobeerd en we vonden allebei cello gelijk een mooi instrument. Na het volgen van een proefles, zijn we beiden met les op dit instrument gestart; ik had toen een 1/4 cello, super klein en schattig! Onze docent was Frank Spronk. Elke dinsdagavond gingen mijn zus en ik naar het Kunstkwartier en kregen we hier les, in het begin nog samen, en na een jaartje gescheiden. We hadden hier beide veel plezier in, ook al vonden we het oefenen thuis zeker niet altijd leuk. Meneer Spronk organiseerde voor elke schoolvakantie een voorspeelavond waar we dan allemaal solo mochten spelen, dit was erg fijn want hier kon je laten zien waar je aan had gewerkt en zo kon je ook oefenen met voorspelen voor mensen. Ook werd verwacht dat je uit je hoofd speelde. Bij meneer Spronk heb ik een hele goede basis gelegd van het cello spelen en heb ik geleerd om veel van muziek te houden. Na twee jaar les mocht ik auditie doen bij de Talentstroom van het Kunstkwartier en werd hier aangenomen.

Fancy Fiddlers

Toen ik elf jaar was heb ik via Frank Spronk de kans gekregen bij het strijkersensemble de Fancy Fiddlers onder leiding van de bekende (vorig jaar helaas overleden) vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek te gaan spelen. Elke zaterdag ging ik met de trein naar het conservatorium van Amsterdam om daar met de Fancy Fiddlers te repeteren. Aan het begin van de zomervakantie hadden we altijd een werkweek in Ftan in Zwitserland. Daar zaten we tien dagen lang in een prachtig, hoog in de bergen gelegen instituut en leerden we het nieuwe repertoire voor het nieuwe jaar door elke dag van acht uur ‘s ochtends tot ‘s avonds laat te repeteren, masterclasses te krijgen en groepslessen te volgen, om zo te zorgen dat we aan het einde van de week alles konden spelen en het ook uit ons hoofd kenden. Want bij de Fancy Fiddlers moest je bij optredens altijd alles uit je hoofd spelen! Elke avond hadden we een huisconcert en ook in Ftan en omgeving gaven we concerten. Hoewel het keihard werken was, kregen we van de schitterende omgeving in de bergen en de goede docenten allemaal veel inspiratie en motivatie. Aan het einde van de zomervakantie hadden we vervolgens ook nog een vijfdaagse werkweek in (vijfsterren!!) hotel Huis ter Duin in Noordwijk om de laatste puntjes op de i te zetten. Met de Fancy Fiddlers heb ik vele mooie optredens mogen geven, onder andere in de kleine zaal van het Concertgebouw Amsterdam, TivoliVredenburg, De Doelen, en bij het Grachtenfestival in Amsterdam. Ook mochten we optreden toen Janine Jansen (oud-leerling van Coosje Wijzenbeek en ex-Fancy Fiddler) de Johannes Vermeer prijs werd toegekend in de Ridderzaal in Den Haag. De tijd bij de Fancy Fiddlers heeft mij echt ontzettend veel geleerd. Het hoge niveau, het doorzettingsvermogen, de werkhouding en de discipline zijn mij allemaal bijgebleven en hier ben ik erg dankbaar voor. Na drieëneenhalf jaar bij de Fancy Fiddlers wilde ik echter ook graag andere speelervaring opdoen en met name bij een groot orkest. Daarom ben ik toen gestopt bij de Fancy Fiddlers en ben ik gestart bij het Euregio Jeugd Orkest. Met dit symfonie-orkest, bestaande uit circa 90 leden afkomstig uit Zuid-Nederland en België, heb ik ongeveer elke maand een orkestweekend waarin we repeteren en/of een concert geven. Van deze weekenden geniet ik ontzettend door de leuke mensen om me heen, maar vooral ook door de muziek die we maken. Ik geniet erg van het grootse, indrukwekkende geluid van zo’n enorm orkest. Sinds 2018 heb ik celloles van Paul Uyterlinde. Aanvankelijk bij hem thuis en sinds 2020 via de YMA. Zijn lessen zijn erg waardevol en ik leer er iedere week weer heel veel van. Wat ik fijn vind aan Paul, is dat hij altijd eerst wat positiefs zegt (ook al gaat het fout;) en pas daarna opbouwende kritiek geeft. Hij let goed op details, zodat je een stuk echt mooi kan krijgen. De andere onderdelen van de YMA bevallen mij ook erg goed. Het zingen in het koor vind ik leuk en de theorielessen zijn gezellig en leerzaam. De kamermuziekensembles vind ik heerlijk om te doen: van samen mooie muziek maken word ik erg gelukkig! De afgelopen jaren heb ik ook een aantal keren meegedaan aan concoursen. Na het behalen van een finaleplaats bij het Archipel muziekconcours in 2014, een aanmoedigingsprijs bij het Britten celloconcours in 2017 en een eervolle vermelding bij het Prinses Christina Concours regio Zuid in 2019, heb ik in 2021 de tweede prijs gewonnen bij de regiofinale Noord van het Prinses Christina Concours. In datzelfde jaar is mij de eerste prijs toegekend bij het Britten celloconcours. De prijs hield in dat ik solo mocht spelen met het Britten Jeugd Strijkorkest en ik een masterclass heb gekregen van de celliste Anastasia Kobekina. Ik zit nu in 5 vwo dus over een jaar moet ik kiezen wat ik wil gaan doen na mijn eindexamen. Conservatorium doen lijkt me echt geweldig, maar ik heb ook mijn twijfels over het leven ná het conservatorium, dus ik heb nog zeker geen definitieve keuze gemaakt. Volgend jaar blijf ik in ieder geval nog fijn bij de YMA!