Selecteer een pagina

Deze maand staat Tobias van Dongen in de schijnwerper. Tobias is 21 jaar en zit in zijn laatste jaar van de bachelorstudie hoorn bij AMPA in Tilburg. Samen muziek maken vindt Tobias geweldig en dat doet hij dan ook veel en graag!

Tobias heeft al veel opgetreden onder andere in het concertgebouw Amsterdam, de Wiener Musikverein, de Doelen in Rotterdam, het Frits Philips Muziekcentrum in Eindhoven, de Singel Antwerpen, Chassé theater Breda, concertzaal Tilburg en Emmerich Smola Saal Kaiserslautern.

We stellen hem graag een paar vragen om wat meer over zijn studie, ook zijn studieverleden aan de YMA, te weten te komen.

Hoe lang speel je al hoorn?

Ik speel sinds mijn negende, inmiddels 11 jaar nu.

Wanneer studeerde je aan de Young Musicians Academy?

Ik heb één jaar YMA gedaan, dat was van 2017-2018. Daarna heb ik toen ook nog een jaartje extra met het ensemble waarmee ik toen speelde gespeeld.

Heb je daarna de vooropleiding gedaan van het conservatorium?

Nee, ik heb geen vooropleiding gedaan. Je moet na de YMA wel apart voor de bacheloropleiding auditie doen. Dat heb ik toen gedaan en ik was toegelaten.

Wat heb je bij de YMA geleerd dat je nu nog gebruikt op het conservatorium?

Voordat ik met de YMA begon, twijfelde ik een beetje of ik de muziek in wilde gaan of niet. De eerste keer tijdens de Summer School in Diessen waren we een paar dagen flink bezig met repeteren van het Brahms Hoorntrio. Toen werd voor mij echt duidelijk dat dit echt hartstikke gaaf is. De YMA is ook een plek waar iedereen zo’n passie heeft. En het is heel fijn om dat bij de YMA te delen en zo’n plek te hebben.

Hoe ben je bij de YMA terecht gekomen?

De docent bij wie ik ben begonnen, was Jan van den Eijnden. Hij is ook heel erg veel betrokken bij de YMA en de vooropleiding van het conservatorium en leidt veel ensembles. Hij heeft mij toen voorgesteld om een jaar YMA te doen om te kijken of ik serieus wilde werken in de muziek. De YMA is een brug tussen gewone muziekles en professioneel met muziek aan de slag gaan.

Wat vind jij het grootste verschil tussen de YMA en het conservatorium?

YMA is eigenlijk één dag en iedereen heeft er andere dingen naast. Iedereen heeft eigenlijk gewoon school, basisschool of middelbaar. Het is heel druk eigenlijk om een zaterdag er extra bij te doen. Ik deed het in een examenjaar en dat was pittig. Maar iedereen kijkt uit naar de zaterdagen waarin je bij elkaar komt en lekker muziek kunt maken. Bij het conservatorium krijg je gewoon vijf dagen les of soms zelfs zes. Dan besteed je al je tijd, ook je schooltijd, aan muziek. Dat is wel het grootste verschil.

Hoeveel lessen krijg je per dag of per week?

Ik zit nu in mijn vierde jaar, dus ik heb het meeste al afgerond. Nu heb ik vooral een keuzepakket. Naarmate je hoger komt in jaar wordt je programma meer persoonlijk. In het eerste jaar heb je bijvoorbeeld solfège, analyse, harmoniseren, muziekgeschiedenis, muziektheorie (geschiedenis achter de muziek), allemaal vakken die iedereen gewoon moet halen. Ik vond het zelf niet altijd even interessant om cultuurgeschiedenis te leren, maar we hadden toen een leraar, Tijn Vaes, die het op zo’n manier kan vertellen dat, ook al is het niet per se wat je thuis zou opzoeken, je in het in zo’n les toch interessant vindt en je er veel van oppikt.

Hoe kun je voldoen aan de eisen van de studie?

Elk jaar volgt een bepaald HBO-curriculum. Er zijn echt regels waaraan je moet voldoen. Elk jaar staat voor 60 studiepunten. 1 studiepunt staat voor ongeveer 28 studie-uren.

Het is niet zo dat de hele studie vaststaat. Vanaf je tweede jaar kun je al kiezen voor modules. Dit kan bijvoorbeeld zijn Music & Finance, dus eigenlijk de zakelijke kant van de muziek in een onderneming. Er is ook een module voor lesgeven of voor dirigeren. Dat doe je naast je hoofdvak, dus dat kan iedereen dan doen. Vanaf het eerste jaar heb je al heel veel lessen naast je hoofdvak.

Waren er punten die lastig waren bij je overstap naar het conservatorium?

Ik vond het wel erg gaaf om gewoon echt die opleiding te starten en vol voor de muziek te gaan. Ik woonde de eerste twee jaar nog in Lage Mierde. Dan ging ik bijna elke dag met mijn fietsje met de hoorn achterop naar Tilburg voor de lessen die om 9:00 uur begonnen. Het eerste jaar moest ik ook nog de vavo doen, omdat ik Nederlands en Engels nog niet had gehaald. Ik had niet heel veel tijd tussendoor, dus meestal was ik er om 8:00 uur, zodat ik alvast een beetje kon inspelen. Ik moest wel kijken hoe ik mijn planning rond kreeg. Nu hoef ik de vavo niet meer te doen. Het eerste jaar was het drukste en nu kan ik meer focussen op de muziek.

Hoeveel uren was je met muziek bezig toen je op de YMA zat en hoeveel uren is dat nu?

Op de YMA speelde ik zo’n 1-2 uur per dag, naast mijn vwo. In het weekend speelde ik dan vaak meer en ik speelde mee met orkesten en speelde concerten.
Nu oefen ik zo’n 3 uur per dag, maar de rest van de dag staat ook in het teken van muziek. Samen met lessen, repetities etc. speel ik toch wel 5-6 uur per dag. Ik ben ook altijd wel aan het analyseren of luisteren en ik dirigeer nu ook een opleidingsorkest en geef les.

Wat heb jij voor tip voor de leerlingen van de YMA?

Wat leuk is zijn orkestreizen. Ik ben vanaf mijn 14e met orkesten naar Frankrijk geweest en heb met o.a. het Zomerorkest Nederland meegespeeld. Ook speelde ik met het Consortium Musicum Divertimento in Breda. Dit soort dingen, met orkesten spelen, reizen, kan ik zeker aan de leerlingen van de YMA-aanbevelen.

Je mag nooit vergeten dat je gekozen hebt voor de muziek en waarom je dat hebt gedaan. Je hebt toch een bepaalde liefde voor de muziek. Probeer altijd wel gewoon te genieten van wat je doet. Je moet echt gewoon genieten van muziek en het samenspel!